Fransa’da Boşanma Tanıma Tenfiz Davası

Fransa’da yaşayan Türk vatandaşlarının Fransa’da boşanma davası açarak evliliklerini sonlandırdıkları noktada bilmeleri gerekir ki bu boşanma, ülkemizde geçerli olmayacaktır. Milletler arası Özel Hukuk’a göre her mahkeme kararı verildiği ülke içerisinde geçerli olmaktadır. Bu durumda Fransa’da boşanan Türk vatandaşları bu boşanmaya ilişkin kararın ülkemizde tanınması ve tenfizi için yeniden bir dava açmaları gerekecektir. Fransa’da açılan boşanma davasına ilişkin hukuki sonuçların ülkemizde geçerli olmaması durumunda ise, bu kişiler Türkiye’de hala evli olarak kabul edildiğinden, mal paylaşımı, tazminat, nafaka, çocuğun velayeti, miras paylaşımı gibi hususlarda sorun yaşamakla birlikte, Türkiye’de yasal olarak evli görünülmesi nedeniyle yeniden evlenememektedir. O yüzden Fransa’da boşanan Türk vatandaşları ülkemizde mutlaka boşanma tanıma tenfiz davası açmalıdırlar.

Fransa’da Boşanma Durumunda Türkiye’de Dava Açılması Gerekir Mi?

Her mahkeme kararı bulunduğu ülke sınırları içerisinde geçerlidir. O yüzden Fransa’da boşanma gerçekleştirmiş eşler açısından, bu boşanmaları Türkiye’de geçerli değildir. Bir başka değişle, Fransa’da boşanan kişiler, ülkemizde hala evli olarak görünürler. Bu durumda Fransa’daki boşanmanın ülkemizde tanınması ve tenfiz davası açılması gerekir. Özellikle boşanma tanıma tenfiz davalarından habersiz olan bir çok kişi, Fransa’daki boşanmanın üzerinden yıllar geçtikten sonra Türkiye’ye döndüklerinde resmi işlemlerde hala evli olarak görüldüklerini farkedebilmektedirler. Ya da bir başka yaşanılan durum ise, Fransa’da boşanan kişilerin, ülkemizde tekrar evlenmek istediklerinde ülkemizde hala evli oldukları gerçeğiyle karşılaşmalarıdır. Böylesi bir durumun çözümü için, Fransa’da boşanan kişiler Türkiye’de boşanma tanıma tenfiz davası açmalıdırlar.

Fransız Mahkemelerinin Verdiği Kararın Tanınması

Fransız mahkemelerinde boşanma davası açarak evliliğini noktalayan kişilerin bu kararın ülkemizde tanınması için boşanma tanıma davası açmaları gerekir. Fransa’da boşanma işlemlerinin ülkemizde tanınmaması durumunda, boşanma ülkemizde geçerli sayılmamakta, bu durumda bir çok sorun ortaya çıkabilmektedir. Fransız mahkemelerinin verdiği kararın tanınması işlemi için ülkemizde görevli mahkemeler, tıpkı boşanma davalarında olduğu gibi Aile Mahkemeleri olmaktadır.

Fransa’da boşanma yapan bireylerin bu kararı tanıtmak adına açacakları boşanma tanıma davası, Türkiye’de İstanbul İzmir ya da Ankara şehirlerinden birisinde açılabilir. Burada her iki eşin de ülkemizde hizmet veren boşanma avukatları ile dava sürecini yürütmeleri durumunda Fransa’da boşanma işlemlerinin ülkemizde geçerli olması 1 ay ile 2 ay arasında bir sürede sonuçlandırılabilir. Fakat boşanma tanıma tenfiz davası süreci zor ve karmaşık bir süreçtir ve tebligatlar yurtdışına yapılacağından dolayı uzman bir tanıma tenfiz avukatı ile davanın yürütülmemesi davanın uzun seneler sürmesine neden olabilmektedir. Özellikle bireysel olarak yürütülen tanıma tenfiz davalarına bakıldığında,sürecin doğru yürütülemediği ve davaların 4 5 yıl sürdüğü görülecektir.

Fransız Mahkemelerinde Verilen Boşanma Kararının Tenfizi

Boşanma tenfiz kavramı, Fransa’da boşanma yapan Türk vatandaşlarının boşanmaya ilişkin hukuki sonuçlarının ülkemizde icra edilebilir yani uygulanabilir olmasını sağlayan işlemi ifade eder. Boşanmanın tenfiz edilmesi sonucu, Fransız mahkemelerinde verilen boşanmaya ilişkin hukuki sonuçlar, örneğin velayet, mal paylaşımı, tazminat ve nafaka… ülkemizde de geçerli kılınır. Burada boşanma tenfiz davası açılmaması durumunda Fransa’da boşanan kişiler, çocuğunun velayeti, nafaka ve tazminat alacakları veya borçları, mal paylaşımı gibi konularda hak kaybı yaşayabilmektedirler.

Fransa’da boşanma ve ardından açılması gereken tenfiz davası, aynı zamanda boşanmanın tanınması kararını da içerdiğinden boşanma tenfiz davası açılması durumunda ikinci bir davaya gerek kalmadan Fransa’daki boşanma kararı ülkemizde tanınmakta hem de bu boşanma kararına ilişkin hukuki sonuçlar tenfiz edilmektedir.

Fransa Boşanma Tanıma Tenfiz Davası Ne Kadar Sürer?

Boşanma tanıma ve tenfiz davalarında süreyi belirleyen temel unsur, hukuki prosedürlerin nasıl yerine getirildiğidir. Fransa’daki boşanmaya ilişkin mahkeme kararlarının tanınması ve tenfizi için açılacak davalarda prosedürlerin etkili bir şekilde yerine getirilmemesi durumunda davalar 4 5 yıl sürebilir. Bu anlamda Fransa’da boşanma gerçekleşmiş eski eşlerin ikisinin de farklı bir boşanma avukatı ile davayı açmaları önerilir. Bu şekilde boşanma tanıma tenfiz davası 1 ay ile 3 ay arasında bir sürede sonuçlandırılabilir. Eşlerden birisinin avukat tutması diğer eşin avukat tutmaması durumunda ise dava 7 8 ay gibi ortalama bir sürede sonuçlanacaktır.